Building Economic Resilience to Pandemic Risk in Switzerland
The paper discusses the potential for pandemic insurance in Switzerland. Despite extensive fiscal and monetary policies, Swiss firms still faced revenue drops from pandemic-related business interruptions. A model is presented to show that pandemic risk insurance could reduce firms' exposure to negative revenue shocks and the need for costly fiscal measures. The feasibility of a pandemic insurance public-private partnership (PPP) is explored by analyzing the Swiss natural hazard pool, demonstrating its success in risk diversification. While cross-sectional diversification for pandemic risk is challenging, intertemporal risk sharing and transferring risk to reinsurance and financial markets is feasible. The paper concludes with a framework for assessing the economic costs and benefits of a pandemic insurance PPP and its interaction with fiscal and monetary policies.
Anastasia Kartasheva, Danjela Guxha, Eleonora Pascucci, Omid GhavibazooThe Implications of the «Right to be Forgotten for Cancer Survivors»
Six EU countries have already introduced legislation on the right to be forgotten for cancer survivors (RTBF). Based on the EU's «Beating Cancer Plan», it is expected that other countries will soon adopt similar legislation. This study analyses the impact of this new legal framework on policyholders and the insurance industry.
Hato SchmeiserWertbeitrag und Zukunft des gebundenen Aussendiensts
Opinion Paper 4 von 4
Das vierte Opinion Paper, das in Kooperation mit Q_Perior und dem I.VW entstanden ist, widmet sich der Frage, wie sich der Wertbeitrag des gebundenen Aussendiensts bei Nutzung unterschiedlicher Kundenzugangskanäle gemessen werden kann. Darüber hinaus wird diskutiert, welche Anforderungen an den gebundenen Aussendienst gestellt werden müssen, um auch in Zukunft eine wichtige Funktion für Kunden und Versicherer erfüllen zu können.
Hato Schmeiser, Frank Hammer & Franck KempferFunded reinsurance as a divestment tool for life insurance books with financial guarantees
A decade of low interest rates and the implementation of Solvency II prompted European life insurers to shift their business from traditional life insurance policies with minimum guarantees to capital-light, unit-linked, and protection businesses. This structural change created a demand for divestments of traditional saving products with financial guarantees. This paper discusses the economic and regulatory aspects of divestment strategies, including traditional portfolio transfer and legal entity sales. It also explains and analyzes funded reinsurance, which is an emerging divestment strategy where reinsurers assume the risks and rewards of a portfolio of life insurance or annuity contracts. We assess and compare the impact of divestment strategies from the perspective of different stakeholders, such as policyholders, shareholders, and regulators.
Anastasia KartashevaVergütungen für Beratungen in der Assekuranz – Aktuelle Entwicklungen
Opinion Paper 3 von 4
Nach den verschiedensten Regulierungsinitiativen der Aufsichtsbehörden im DACH-Raum in den letzten Jahren zeichnet sich seitens der EU mit der «Kleinanleger-Strategie» im Rahmen von MiFID II eine weitere Regulierung ab, die Vermittlervergütung und deren Beschränkung bis hin zum Verbot zum Gegenstand hat. Die Diskussion betrifft damit nicht nur Rechtseinheiten schweizerische Versicherer in der EU, sondern kann auch Implikationen für den lokalen CH-Markt mit sich bringen. In diesem Diskussionspapier soll der aktuelle Stand der Debatte in diesem Bereich und mögliche Lösungswege für die Versicherungsbranche aufgezeigt werden.
Hato Schmeiser, Frank Hammer & Franck KempferNeue regulatorische Initiativen zur Vertriebskostentransparenz: Welche Effekte sind zu erwarten?
Opinion Paper 2 von 4
Verbraucherschützer und Regulierer fordern seit vielen Jahren mehr Transparenz bezüglich einzelner Produktbestandteile und deren Kosten. Im besonderen Fokus stehen dabei die Vertriebskosten. Aktuell existieren zahlreiche Regulierungsbestrebungen, die die Darlegung von Kostenbestandteilen in der Prämie zur Pflicht machen. Die vorliegende Studie geht dabei der Frage nach, welche Effekte sind aus mehr Kostentransparenz ergeben: Werden Kunden damit tatsächlich bessere Entscheidungen treffen?
Hato Schmeiser & Franck KempferEffekt der COVID-19 Pandemie auf die 2020 OKP Gesundheitskosten
Diese Studie untersucht die Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf die Gesundheitskosten der obligatorischen Krankenpflegeversicherung (OKP) in der Schweiz. Dazu nutzen wir die beobachteten Veränderungen im Zugang zu Gesundheitsdienstleistungen während der Pandemie. Unser Ziel ist es, den Kosteneinfluss der Pandemie auf die gesamten Gesundheitskosten der OKP zu isolieren und her-auszufinden, wie sich spezifische angebots- und nachfrageseitige Effekte bei verschiedenen Leistungs-erbringern verhalten.
Christian BienerDie zukünftige Kundenansprache in der Versicherungsberatung
Opinion Paper 1 von 4
Derzeit bieten fast alle Versicherer eine Vielzahl von Kundenzugangswegen an, die vom Versicherungsnehmer in beliebiger Kombination genutzt werden können. Dies ist für den Versicherer aufwendig zu handhaben und fehleranfällig im Hinblick auf den Abgleich von Angebots- und Leistungsinhalten. Das vorliegende Opinion Paper geht der Frage nach, ob die Bereitstellung aller Kundenzugangskanäle für alle Zielgruppen langfristig aufrecht zu erhalten ist.
Hato Schmeiser & Franck KempferBerufliche Vorsorge in der Schweiz: Was ist ein Sparfranken wert?
Die folgende Studie versucht, das Ausmass der Umverteilung pro Beitragszahler in der beruflichen Vorsorge der Schweiz zu quantifizieren. Dabei stehen zwei Effekte im Zentrum der Analyse: 1) die Umverteilung von den aktiv Versicherten und Arbeitgebern zu den Rentnern und 2) der Einfluss der Asset-Allokation auf das Endvermögen der Sparer. Die Verknüpfung dieser beiden Punkte ist wichtig, um eine Antwort auf die Frage zu erhalten: "Was ist ein Sparfranken für den Kunden wirklich wert?
Emanuel Berge, Arina Brutyan, Martin Eling, Jonas R. Jahnert & Hato SchmeiserAbschlussbericht «Skills der Zukunft»
Phase 1: Trends in der Assekuranz bis 2030
Institut für Versicherungswirtschaft (I.VW) der Universität St.Gallen, Christian Biener, Alexander Braun, Hato SchmeiserPhase 2: Künftig erforderliche Skills
Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB, Ursula Scharnhorst, Jürg Schweri, Irene BurchDieses Dokument fasst die vom SVV beauftragte "Skills der Zukunft"-Studie zusammen. In Phase 1 wurden Schlüsseltrends für 2030 identifiziert, darunter Individualisierung, Gesundheitsgesellschaft, In-ternet der Dinge, künstliche Intelligenz und digitale Ökosysteme. In Phase 2 wurden in Workshops Kompetenzen wie agiles, kollaboratives, kundenzentriertes, digitales und verantwortungsvolles Arbeiten abgeleitet. Fünf Empfehlungen betonen einen Kulturwandel in Versicherungsunternehmen, unterstützt durch Change Management und einen proaktiven Prozess, beginnend bei der Personalrekrutierung.
An Investigation into the Insurability of Pandemic Risk
This report on pandemics and insurance examines, in numerical terms, the capacity of insurers to absorb pandemic-related costs. Encouragingly, the research suggests that pandemics on the scale of COVID-19 and similarly lethal do not pose fundamental insurability challenges for health and life insurers. In the commercial insurance arena, however, the uncontrollable aggregation and correlation elements of pandemic risk defy insurability.
Kai-Uwe Schanz, Alexander Braun, Martin Eling & Hato SchmeiserReputation: Opportunities and threats for corporations in the age of digital opinion making
An organisation's reputation is crucial, but intangible, and influences stakeholder expectations. A damaged reputation can threaten consumer loyalty and investor confidence. Digital transformation presents challenges and opportunities. Ambiguity in definitions makes reputation risk management difficult. This study calls for a dynamic framework that defines reputation as a dynamic stakeholder assessment and highlights the need for updated digital platforms for effective management.
Martin Bieler, Lukas Fischer, Peter Maas & Christopher Schumacher
Framework für Nachhaltigkeit aus Perspektive der Assekuranz (Band 70)
The aim of this paper is to develop a holistic framework for the sustainability discussion and to derive specific contributions of the private insurance industry in this context. We expand the classic “ESG”-dimensions to include the aspects of economy and technology. A central requirement for ecological and social sustainability is financial sustainability and the effective use of new technologies. Due to its function as a risk carrier, the private insurance industry plays a key role in the transformation of the economy and society towards more sustainability. We show this using 50 specific contributions along the entire value chain of insurers.
Martin ElingDie Zukunft der Langzeitpflege in der Schweiz / Kurzfassung (Band 66)
In dieser Studie wird analysiert, wie die Pflegefinanzierung in der Schweiz sozial gerecht, wirtschaftlich effizient und nachhaltig gestaltet werden kann. Um diese Frage zu beantworten, bieten wir in einem ersten Schritt einen Überblick über traditionelle und innovative Modelle der Pflegefinanzierung sowie eine aktualisierte und verbesserte Projektion der Pflegekosten für die Schweiz. Kern der Studie sind dann eine systematische Diskussion alternativer Modelle zur Finanzierung der Pflegekosten sowie Überlegungen zu einer effizienteren Pflegeorganisation. Auf dieser Grundlage werden Schlussfolgerungen und Handlungsempfehlungen für die Politik abgeleitet.
Martin Eling & Mauro ElvediAgeing Society: Aktuelle Herausforderungen und Handlungsfelder aus Perspektive der Versicherungswirtschaft (Band 65)
Die Schweizerische Wirtschaft und Gesellschaft werden durch die Ageing Society grundlegend transformiert. Die Versicherungswirtschaft ist massiv und auf vielfältige Weise betroffen. Dieses Papier soll einen Beitrag leisten, um die Schweiz besser auf die Ageing Society vorzubereiten und entsprechende politische Diskussionen anzustossen. Wichtig erscheinen uns die Entwicklung konkreter politischer Reformvorschläge für die Pflegefinanzierung, ein realitätsnäherer Umgang mit den Herausforderungen im Bereich der Altersvorsorge, die Optimierung der institutionellen Strukturen im Gesundheitsmarkt sowie die verstärkte Nutzung von innovativen Arbeits- und Lebensmodellen. Insgesamt bedarf es eines breiten gesellschaftlichen Dialogs zur Zukunft des Sozialstaats in einer stark alternden Gesellschaft.
Martin ElingHandbook of Political Risk Insurance (Band 64)
Preis CHF 35
Alexander Braun & Marius FischerAssekuranz 2025: Quo vadis? (Band 63)
Trotz einer grundsätzlich positiven Ausgangslage mehren sich die Stimmen, dass in den kommenden Jahren mit erheblichen Umwälzungen in der Schweizerischen Assekuranz zu rechnen ist. Vor diesem Hintergrund beschreibt die vorliegende Studie den heutigen Stand der Assekuranz und zeigt acht Zukunftsthemen auf, welche unserer Meinung nach bis in das Jahr 2025 eine grosse Bedeutung aufweisen werden. Dies sind die Zukunft der Lebensversicherung, die Zukunft der Motorfahrzeugversicherung, das digitale Monitoring, InsurTech-Startups, virtuelle Assistenten, Alternatives Kapital, innovative Value- und Organisationsdesigns und das Thema Customer Value. In Summe zeigt sich, dass die Assekuranz die Fähigkeiten mitbringt, alle zentralen Herausforderungen zu meistern, Zukunftsthemen aber proaktiv angehen muss, um ihre heutige Bedeutung zu wahren und auszubauen.
Simone Beer, Alexander Braun, Pascal Bühler, Martin Eling, Peter Maas, Lukas Reichel, Matthias Rüfenacht, Philipp Schaper, Hato Schmeiser, Florian Schreiber & Philipp Hendrik SteinerThe Current InsurTech Landscape: Business Models and Disruptive Potential (Band 62)
We take a detailed look at the current InsurTech landscape from the angle of the academic management literature. Our main goals are to establish a common understanding of key concepts, to facilitate the navigation of this rapidly evolving sector, and to provide an intuitive toolkit for an assessment of the entrants’ disruptive potential as well as the selection of adequate response strategies by incumbents. Based on a threedimensional taxonomy, we screen the existing InsurTech startup range.
Alexander Braun & Florian SchreiberGesundheit 2020+ (Band 60)
Preis CHF 35
Ziel dieser Studie ist die Entwicklung einer thematischen Auslegeordnung zu strategischen Herausforderungen und politischen Handlungsfeldern aus Perspektive der Krankenversicherer. Zu diesem Zweck werden ausgehend von so‐ genannten Megatrends zentrale strategische Herausforderungen identifiziert und im Rahmen einer Marktbefragung zur Diskussion gestellt. Für die Befragung konnten 18 Versicherer, die etwa die Hälfte der Schweizer Bevölkerung repräsentieren, gewonnen werden.
Martin ElingCyber Risk: Too Big to Insure? – Risk Transfer Options for a mercurial risk class (Band 59)
This study is the first systematic discussion of potential risk transfer options for cyber risks. We compare several risk transfer options, including insurance, reinsurance and alternative risk transfer. Moreover, we discuss the potential role of the government and the capacity of insurance pools to improve insurability. On the methodological side, we rely on both qualitative and quantitative analyses to justify our conclusions. We use Berliner’s insurability framework and expected utility analysis of different cyber specific scenarios. We then compare our theoretical findings with the opinions of market participants in an empirical study.
Martin Eling & Jan Hendrik Wirfs
ClearLife: From Prospect to Platform
ClearLife’s first product was a trading and analytics platform for participants in the US life settlement market, the secondary market for life insurance. ClearLife played a key role in facilitating transactions and devising a common language for expressing value and risk in this alternative asset class, and soon became the leading service provider in this market. After six years, ClearLife began to search for new business opportunities and identified the equity release market as particularly promising: ClearLife could leverage its experience in handling longevity-linked assets, and there were no strong competitors in sight. Nevertheless, this small enterprise faced the risk and challenges associated with allocating its limited resources to expanding the business. Students studying this case explore the factors underpinning the attempt of an InsurTech company trying to diversify.
Alexander Braun, Lauren H. Cohen, Mauro Elvedi & Jiahua XufidentiaX: The Tradable Insurance Marketplace on Blockchain
Three years ago, Alvin Ang and his partner founded fidentiaX in Singapore, with the ambition to create the world’s first marketplace for tradable insurance policies on blockchain. With a 26-page white paper, the start-up closed a successful fundraising round through an ICO (initial coin offering). Three years later, however, the company still had not completed the infrastructure for the insurance trading platform. Besides the rapidly dwindling funds, fidentiaX had to fight with a tardy development team, uncooperative incumbent insurers, and begrudging investors. The case provides an overview of the blockchain industry and insights into the secondary life insurance market. Through the case, students will assess the company’s business strategies and learn about typical challenges faced by technology start-ups.
Alexander Braun, Lauren H. Cohen & Jiahua XuAshar Group: Brokers and Co-opetition in the Life Settlement Industry
Connecting life insurance policyholders with potential investors (called Life Settlement Providers), Ashar Group plays a pivotal role in the industry. Its current position is however increasingly being challenged by consumer-direct models, led by major providers seeking to shortcut brokers. Ashar faces a strategic dilemma in cooperating — but also competing — with these providers. Maintaining a mutually beneficial dynamic with policyholders, downstream intermediaries and other actors thus constitutes a balancing act. The context of this case is an underdeveloped market whose reputation has suffered from broker misconduct. In light of the market’s legacy issues and competing business models, this case study explores strategies Ashar may pursue to secure and enhance its market position. Discussions emerging from this case study have the potential to illuminate directions for market transformation.
Alexander Braun, Lauren H. Cohen, Christopher Malloy & Jiahua XuIntroduction to Life Settlements
Life insurance is an asset owned by the majority of American adults (61%). Note that this 61% penetration rate is essentially at parity with home ownership (64%), and higher than that of 401(k) retirement account ownership (53%). Life settlements, or life insurance settlements, allow individuals to sell their life insurance policy in a secondary market. A life insurance policy is a tradable asset, for many individuals possibly the most valuable one in their portfolio after real estate and perhaps a retirement account. The fact that the policy is tradable, however, is hardly known to the general public. When surrendering a policy to the insurance carrier, the policyholder often incurs a substantial discount on its economic value. At the same time, the insurer keeps the difference between the policy’s economic value and its surrender value. By selling a policy in the secondary market, in contrast, it is common to achieve a price markedly above the surrender value. Hence, life settlements allow policyholders to capture a much larger, if not full, share of their contracts’ economic value. In this Industry Note, we lay out the basic structure of the market, the important players, and the basic economics. We also go into the potential ways to maximize returns in this market for both investors and policy holders.
Alexander Braun, Lauren H. Cohen, Christopher Malloy & Jiahua Xu